Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Etruscan rock-cut tombs and 3D modeling
Votroubeková, Tatiana ; Musil, Jiří (vedoucí práce) ; Kysela, Jan (oponent)
Táto diplomová práca sa zaoberá etruskými hrobkami vytesanými do skalných stien, ktoré sú charakteristické pre vnútornú oblasť južnej Etrúrie a vznikali v období od druhej štvrtiny 6.storočia pred n.l. do konca 3. a začiatku 2.storočia pred n.l. Práca je zameraná na architektúru hrobiek, ich typológiu, dekoráciu, ikonografiu a ich celkový architektonický vývoj od počiatočného obdobia až po ukončenie ich výstavby. Hlavnými lokalitami sú pre archaické obdobie nekropole San Giuliano, Blera a Tuscania a pre helenistické obdobie nekropole v Norchii, Sovane a Castel d'Asso. Druhá časť práce skúma potenciál 3D dokumentácie a analýzi vo virtuálnom prostredí pri skúmaní typu archeologických pamiatok ako sú fasády skalných hrobiek prostredníctvom dvoch prípadových štúdií a to vytvorením počítačového 3D modelu a 3D virtuálnej rekonštrukcie hypotetickej pôvodnej podoby fasády hrobky Tomba della Sirena v Sovane, a 3D modelu virtuálnej anastylózy fasády hrobiek Tomba doriche v Norchii. Klíčová slova Etruskové, etruské, skalní, hrobky, fasáda, nekropole, 3D modeling, fotogrametrie, virtuální rekonstrukce, virtuální anastylóza
Dechové hudební nástroje antického Řecka a Říma
Waňousová, Lucie ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Stančo, Ladislav (oponent)
Tato práce se zaobírá antickými dechovými hudebními nástroji, z nichž vybírá tři nejdůležitější - aulos, sýrinx a vojenské nástroje, kam řadí salpinx, lituus a bucinu. Každému z těchto nástrojů věnuje jednu kapitolu, v níž nastiňuje vznik a vývoj nástroje. Dále také popisuje za pomoci řecké, římské a etruské ikonografie jejich užití v antické společnosti, tedy při sakrálních obřadech, kulturních událostech, či ve vojenském nebo soukromém životě, a opírá se přitom o zmínky některých antických autorů. U těch dechových nástrojů, jež se v antice rozvinuly do několika tvarových typů, popisuje jejich různé varianty a dokládá je rovněž na pozadí literárních a ikonografických pramenů. Každou kapitolu uzavírá výběr nejdůležitějších dochovaných exemplářů hudebních nástrojů, či jejich fragmentů, které - byť se dochovaly mnohdy ve velmi špatném stavu - poskytují přímé svědectví o charakteru antické hudby. Klíčová slova: antická hudba, dechové nástroje, Řecko, Řím, Etruskové, aulos, tibia, sýrinx, salpinx, tuba, cornu, bucina
Koncept orientalisujícího období v italské archeologii
Lorenzová, Alžběta ; Kysela, Jan (vedoucí práce) ; Pavúk, Peter (oponent)
Ústředním tématem této práce je definice tzv. procesu orientalizace, jeho projevy na vybraných předřímských lokalitách a jak je tento proces prezentován v italské archeologii. Na základě analýzy hrobových kontextů je vytvořen chronologický přehled, jak proces orientalizace probíhal a na kolik byl tento proces jednotný. Za pomoci sebraných dat je pak vytvořena hypotéza o charakteru proměnách společnosti a zda je vhodné tyto proměny označovat termínem orientalizace.
Ikonografie etruských mincí
Ederová, Kristína ; Kysela, Jan (vedoucí práce) ; Militký, Jiří (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje ikonografii mincí ve starověké Etrurii, přisuzovaných etruským městům. První část práce je teoretická a tematicky rozdělená do dvou částí. V první části je rozebraná geografie a stručné uvedení do sociální a ekonomické problematiky v Etrurii. V druhé části je úvod do ikonografie etruských mincí, ze kterých je vybráno pár nejrozšířenějších motivů, které se na jednotlivých ražbách vyskytují a ty jsou pak rozebrány podrobněji. Dané motivy jsou představeny a porovnávány s motivy na řeckých, popřípadě římských mincích, a etruském umění. Pro větší přehlednost je většina vybraných motivů doplněna o tabulku, ve které je výskyt daného motivy napříč městy. Tabulky jsou rozděleny podle století a ražeb, a jejich výsledkem je počet kusů, který nám říká, v jakém městě byl motiv používán nejčastěji a v jakém množství. Druhá část je katalog etruských mincí, rozdělený podle měst. Ta jsou doplněna o obrázky u většiny mincí a také o tabulky, kde je znázorněna jejich hodnota, kov a století jejich zavedení. Cílem práce je zjistit jaké vnější vlivy měly největší vliv na ikonografii etruských mincí. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Dechové hudební nástroje antického Řecka a Říma
Waňousová, Lucie ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Stančo, Ladislav (oponent)
Tato práce se zaobírá antickými dechovými hudebními nástroji, z nichž vybírá tři nejdůležitější - aulos, sýrinx a vojenské nástroje, kam řadí salpinx, lituus a bucinu. Každému z těchto nástrojů věnuje jednu kapitolu, v níž nastiňuje vznik a vývoj nástroje. Dále také popisuje za pomoci řecké, římské a etruské ikonografie jejich užití v antické společnosti, tedy při sakrálních obřadech, kulturních událostech, či ve vojenském nebo soukromém životě, a opírá se přitom o zmínky některých antických autorů. U těch dechových nástrojů, jež se v antice rozvinuly do několika tvarových typů, popisuje jejich různé varianty a dokládá je rovněž na pozadí literárních a ikonografických pramenů. Každou kapitolu uzavírá výběr nejdůležitějších dochovaných exemplářů hudebních nástrojů, či jejich fragmentů, které - byť se dochovaly mnohdy ve velmi špatném stavu - poskytují přímé svědectví o charakteru antické hudby. Klíčová slova: antická hudba, dechové nástroje, Řecko, Řím, Etruskové, aulos, tibia, sýrinx, salpinx, tuba, cornu, bucina
Etruscan rock-cut tombs and 3D modeling
Votroubeková, Tatiana ; Musil, Jiří (vedoucí práce) ; Kysela, Jan (oponent)
Táto diplomová práca sa zaoberá etruskými hrobkami vytesanými do skalných stien, ktoré sú charakteristické pre vnútornú oblasť južnej Etrúrie a vznikali v období od druhej štvrtiny 6.storočia pred n.l. do konca 3. a začiatku 2.storočia pred n.l. Práca je zameraná na architektúru hrobiek, ich typológiu, dekoráciu, ikonografiu a ich celkový architektonický vývoj od počiatočného obdobia až po ukončenie ich výstavby. Hlavnými lokalitami sú pre archaické obdobie nekropole San Giuliano, Blera a Tuscania a pre helenistické obdobie nekropole v Norchii, Sovane a Castel d'Asso. Druhá časť práce skúma potenciál 3D dokumentácie a analýzi vo virtuálnom prostredí pri skúmaní typu archeologických pamiatok ako sú fasády skalných hrobiek prostredníctvom dvoch prípadových štúdií a to vytvorením počítačového 3D modelu a 3D virtuálnej rekonštrukcie hypotetickej pôvodnej podoby fasády hrobky Tomba della Sirena v Sovane, a 3D modelu virtuálnej anastylózy fasády hrobiek Tomba doriche v Norchii. Klíčová slova Etruskové, etruské, skalní, hrobky, fasáda, nekropole, 3D modeling, fotogrametrie, virtuální rekonstrukce, virtuální anastylóza

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.